Jag gillar 15-minutersstaden men kan se riskerna

Författare:

I Sverige är det ingen större stridsfråga, men internationellt kritiseras 15-minutersstaden eller 15mC, som den också kallas. Konceptet bygger på att allt ska finnas inom 15 minuters cykelavstånd. Det är den del jag gillar. Själv rör jag mig sällan längre bort än ca 3,75 kilometer, och det är väl ungefär det som är 15 minuters cykelavstånd. Men när jag väl rör mig längre så är det ofta jobb eller semester och då vill jag kunna resa utan klåfingriga politiker som ska försöka styra andra människors liv, bara för att de kan.

Kritiken kommer främst från de vanliga konspirationsteoretikerna som anser att syftet är att kontrollera människor och att hindra oss från att förflytta oss utanför vårt närområde. Vissa hävdar att det till och med har påbörjats. Men jag hittar inga otvetydiga exempel på det. De fall jag kan se har alltid andra förklaringar till att man stängt av vissa passager.

Men jag vet ju att det finns två saker politikerna älskar – även om de aldrig medger det. Det ena är att styra invånarna till att göra det politikerna vill. Det andra är att ta in skatt, så politikerna får använda andras pengar.

De officiella syftena är alltid något gott, ofta att bekämpa terrorism eller sexuella övergrepp på barn. Det är få som är emot det. Så den dag de kan stänga ner städer så kommer de att göra det. Vi har redan sett utegångsförbud och reserestriktioner etc under Covid, även i aldrig så demokratiska länder. Det kommer att hända igen. Nu vet vi ju att det funkar. Därför kan jag inte helt avfärda konspirationsteoretikerna som moderna Don Quijotes.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *