Med Tesla i Europa

Författare:

Efter att ha semestrat i Europa med Tesla har jag lärt mig några saker att dela med mig av. Först och främst det går alldeles utmärkt att åka långt med elbil, i alla fall med en Tesla. Att man måste ta en paus ungefär var tredje timme är en fördel för att inte bli så trött. Särskilt om man reser med barn, hund eller äldre som kan behöva tömma blåsan då och då.

Teslas snabbladdare funkar alledeles utmärkt och jag behövde aldrig använda andra laddstationer. Men tänk på att det är skillnad på snabbladdare och snabbladdare. Jag kollade alltid framåt och valde snabbladdare med 250 kW. Det sparar tid jämfört med att alltid acceptera den laddare som bilen väljer, som ibland är sämre. Dessutom valde jag att göra lite fler stopp än bilen rekommenderade då jag inte ville riskera att bli utan el om jag gjorde av med mer el än bilens beräkningar.

Ofta är laddstationerna i närheten av restauranger, men inte alltid. I några fall är det särskilda toaletter för Teslaladdarna och då finns koden i navigatorn. I något fall fanns den dessutom på en skylt på toalettdörren.

Om du har sällskap som stannar vid bilen medan du går ifrån den så tänk på att inte låta bilen automatiskt låsa dörrarna. Det blir en jävla liv när larmet går annars. Hundläge fungerar bra för att behålla temperaturen men då slår också larmet på, så bättre är att använda campingläge. Om någon i sällskapet som inte har egen nyckel återvänder till bilen före dig så tänk på att du kan öppna via appen. Eller låsa om någon lämnar bilen efter dig

Ett tips är att lita på navigatorn även när den föreslår en till synes onödig omväg. Att jag en gång inte litade på den kostade mig närmare två timmars köande på E4. Det är också värt att ta med i beräkningarna såväl olyckor som vägarbeten som kostar mer tid än man kanske tror. Man ska inte ha bråttom när man bilar i Europa.

Farthållaren är ett underbart hjälpmedel för att undvika att bli trött i gasfoten liksom för att hålla hastigheten på rimlig nivå. Full autopilot finner jag dock sällan riktigt värdefullt då det är för många situationen den inte klarar bra. Men i samband med köer så är den ett utmärkt hjälpmedel för att kunna koppla av lite.

Det är också värt att veta att i varmare länder kan bilen kräva en hel del energi även parkerad då överhettningsskyddet slår in.

Tänk också på att trafikreglerna är olika i olika länder. Det gäller inte bara hastighetsbegränsningar och alkoholgränser som varierar utan det kan också vara andra skillnader.

Se dock upp för automatiska fartkontroller då det kan komma surt efteråt om du kört för fort vid många olika kontroller.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *