Traditionella media är en ankdamm

Författare:

På morgonen visar TV4 avslöjanden om någon som ska leka i något program i lek-TV, tex Let’s Dance. Det följs upp av Aftonbladet och Expressen under dagen för att ge full reklam till TV-programmet på kvällen. Dagen efter skriver Aftonbladet och Expressen om vad som sagts om leken i sociala media och de får en massa klick. 

Människor är nyfikna på vad som hände i lek-TV och skrollar runt i sociala media och delar med sig av sina kontakter, åsikter och annan personlig data som gör att sociala media kan sälja mer annonser.

På så sätt samarbetar tablå-TV med kvällspressen och sociala media. Att det är samma människor som är med i varendra program och journalisterna intervjuar varandra förstärker bilden av media som en ankdamm. 

DN, SvD och många lokala tidningar är betydligt bättre samt inte minst Epochtimes.se. Där kan man hitta nyheter som de brukade vara. Förvisso är lokaltidningarna mer av snyftreportage för att någon hittat en insekt i salladen eller kört sönder bilen i ett tjälskott. Men där hittar man också humorn i att någon smugit naken i en ladugård och ska försöka konkurrera med tjuren eller i fyllan och villan skrivit SMS till sig själv och sedan ringt polisen för att anmäla de mottagna meddelandena. Det är i alla fall lite kul att läsa.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *